Uwarunkowania rynków paliwowych

Na cenę paliwa w kraju wpływa bardzo wiele zróżnicowanych czynników. Bardzo ważne jest w przypadku kraju jak Polska, usytuowanie ekonomiczne gospodarki, a w szczególności – siła waluty i jej aktualny kurs. W przypadku Polski, istotne dla ostatecznej ceny paliwa w hurcie jak i detalu, mają zarówno aktualne kursy złotego do euro, jak i do uniwersalnej waluty petrochemicznej – dolara. Euro ma duże znaczenie ze względu na import paliw z krajów płacących tą walutą, ale o wiele ważniejszy jest dolar, który dyktuje wszystkim podmiotom grającym na rynku naftowym określone zachowania. Dlatego umacnianie się dolara i rosnący przy tym eksport ropy z wielu konkurencyjnych ośrodków jednocześnie przyczyniają się do regularnego spadku cen za baryłkę ropy, jak i innych produktów petrochemicznych, na rynku. W rzeczywistości, ostatnie miesiące do rekordowo niskie ceny, kolejne historyczne poziomy i analizy rynkowe sugerujące, że to jeszcze nie koniec spadków na tym rynku. Oczywiście najbardziej cieszą się z tego klienci stacji benzynowych, którzy w zachodniej Europie mogą już płacić nawet poniżej jednego euro za litr popularnej bezołowiowej benzyny. Zadowolenie polskich kierowców także jest ogromne, od kiedy na większości stacji w kraju przy cenie za takie paliwo pojawiła się cyfra 3 z przodu.

Cięcie kosztów u dystrybutorów

Niskie ceny u dystrybutorów paliw są jednak efektem końcowym doskonałej sytuacji na rynku hurtowym. Tam ceny regularnie spadają, ale nie wszyscy dystrybutorzy mają dostęp do tych samych produktów ropopochodnych od tych samych producentów – jedni płacą nadal dużo, inni znacznie mniej. I te stacje, które są w stanie nabywać paliwo po najatrakcyjniejszych cenach hurtowych, podobnie jak przedsiębiorstwa transportowe tankujące hurtowo – cieszą się z regularnie spadających kosztów prowadzenia działalności i wzrostu zysków. CI, którzy dostępu do taniego i dobrego jakościowo hurtowego paliwa dostępu nie mają, muszą szukać innych metod na obniżenie cen i zachowanie konkurencyjności – przeważnie poprzez ograniczenie własnej marży, czyli zmniejszanie dochodów. Znaczenie cen hurtowych paliwa dla konkretnych segmentów gospodarki, ale też dla całego globalnego przemysłu i giełdowej koniunktury – jest nie do przecenienia.

Aktualne ceny hurtowe paliw

W każdym kraju Unii Europejskiej funkcjonują inni producenci paliw i produktów ropopochodnych, różne mają też swoje modele biznesowe, sposoby organizacji i zarabiania – inne są więc też ceny. Zależą one nie tylko od kursów dolara i uwarunkowania na rynku wewnętrznym czy presji ze strony konkurencji, ale również licznych podatków i regulacji fiskalno-prawnych w danym kraju. W przypadku rynku polskiego największym hurtowym dostawcą pozostaje naturalnie Orlen, który w chwili obecnej za metr sześcienny najpopularniejszej bezołowiowej benzyny 95-oktanowej każe sobie płacić 3,200 zł. Za 98-oktanów dopłacić trzeba kolejne 200zł, zaś zamówienie metra sześciennego oleju napędowego w Orlenie to dla dystrybutora koszt rzędu 2,950zł.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *