Tachograf – co to takiego jest ?

To naprawdę niezwykły aparat pomiarowy zapisujący mnóstwo danych związanych z pracą kierowcy zawodowego. Rejestruje nie tylko chwilową prędkość danego pojazdu czy w jakim czasie została pokonana dana trasa. Odnotowuje również tak ważne informacje jak czas pracy czy odpoczynku kierowcy. To naprawdę bardzo ważna sprawa, choć brzmi to dziwnie. Przemęczony kierowca na drodze to potencjalny sprawca wypadku. Sprawa dotyczy przede wszystkim kierujących samochodami ciężarowymi. Dlaczego? Ponieważ w sytuacji wypadku pozostali uczestnicy ruchu drogowego mają niewielkie szansę na wyjście z niego bez szwanku. Stąd wynikła potrzeba odpowiednich regulacji czasu pracy kierowców zawodowych. Jednak wiele osób nie chce się stosować do takich przepisów prawnych. To oznacza z kolei konieczność kontrolowania zawodowych kierowców w tym zakresie. W tym miejscu z pomocą przychodzi tachograf. Obecnie urządzenia te można podzielić na analogowe i cyfrowe. Te pierwsze przenoszą dane na odpowiedni wykres na tzw. papierowych tarczkach. Niestety, pracę takiego tachografu o wiele łatwiej zafałszować. Dzisiejsza technologia pozwala na podejmowanie prób zapisywania danych niezgodnych z rzeczywistością, ale za to sprawiających wrażenie stosowania się do przepisów prawnych.

XXI  wiek nowa  technologia – tachograf cyfrowy

Odpowiedzią na takie próby oszukiwania może być tachograf cyfrowy. Dynamicznie rozwijająca się technologia dotknęła również tę branże. Od 1 maja 2006 roku (data rejestracji) w Unii Europejskiej istnieje obowiązek montowania tachografów cyfrowych w pojazdach o masie całkowitej powyżej 3,5 tony. W przypadku tachografu cyfrowego papierowe tarczki zostały zastąpione przez inny nośnik danych czyli przez kartę chipową. To w znaczącym stopniu utrudnia próby zafałszowania danych. Co jest niezwykle istotne przy użytkowania tego aparatu pomiarowego należy wyrobić sobie imienną kartę kierowcy, która jest ważna 5 lat. W momencie rozpoczęcia pracy kierujący pojazdem musi taką kartę włożyć w odpowiednie           miejsce do tego przeznaczone w tachografie. Po zakończeniu pracy dokument należy wyjąc z aparatu. Co jest niezwykle ważne, a nie każdy pamięta tą kartę należy mieć przy sobie i okazać przy każdej kontroli. Dotyczy to także sytuacji, kiedy w danej chwili poruszający się pojazdem korzysta z auta wyposażonego w tachograf analogowy. Jeśli imienna karta kierowcy nie jest uszkodzona to nie trzeba drukować żadnych wykresów na papierowych tarczkach, tak jak miało to miejsce w przypadku starej wersji tego urządzenia. To z pewnością stanowi spore udogodnienie. Dlatego osoby posiadające jeszcze pojazdy wyposażone w stare tachografy analogowe powinny zastanowić się na jego wymianą. Dzięki temu nie będzie potrzeby wozić ze sobą sterty papierów potrzebnych do okazania przy ewentualnej kontroli. To i tak tylko kwestia czasu, gdy wszystkie pojazdy będą wyposażone w tachografy cyfrowe. Być może już niedługo jego analogową wersję będziemy oglądać tylko w muzeach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *